Cine
“Afortunadamente ou por desgraza, Cans nunca será unha franquicia que compre ninguén”

Conversamos con Alfonso Pato, director do Festival de Cans, sobre a recentemente concluída XX edición dun evento cultural pioneiro a nivel estatal que reuniu a máis de 13.000 persoas durante a pasada semana nesta parroquia do Porriño
Cans_Pato_1
O director do festival apresentando unha das curtas que se puideron ver no Invernadoiro. Bea Saiáns
27 may 2023 09:00

A XX edición do Festival de Cans, que se celebrou o pasado fin de semana nesta aldea do Porriño (Pontevedra), deixou cifras históricas. Máis de 13.000 persoas pasaron polo festival nos seus cinco días de duración, entre o martes 16 e o sábado 20 de maio. Ese derradeiro día, o considerado día grande do certame, pasaron por Cans máis da metade do total de asistentes.

A última hora do sábado deuse a coñecer o reconto final dos votos do público. A curta premiada foi o filme de animación Sandwich Cat, de David Fidalgo, un creador con ampla traxectoria no certame. Fidalgo completou así o elenco de premiados, onde o gran protagonista foi o marinense Ángel Santos, que levou catro galardóns coa súa curta Alicia fai cousas.

O Festival de Cans esgotou todas as entradas dispoñibles, tanto para o concurso de curtametraxes e os visionados públicos nos jalpóns como para espazos de lecer colectivo como o Invernadoiro ou a Leira do Río, epicentro dos concertos nocturnos que estivo a tope entre o venres e o sábado, con actuacións como Los Punsetes, Mr. Kilombo, The Limboos ou os espectaculares Serial Killerz.

Polo emblemático torreiro foron pasando as caras más coñecidas do panorama audiovisual galego e a cabida resultou insuficiente para acoller a todas as persoas que se achegaron ao encontro con Álvaro Gago, María Vázquez e Eduardo Rodríguez “Tatán” arredor do filme Matria durante a xornada festiva do mércores 17. Durante a mañá do venres 19 púidose visionar o filme Honeymoon, con Enrique Otero, Nathalie Poza e Javier Gutiérrez; mentres que na tarde do sábado houbo un coloquio especial sobre as dúas décadas do xa ilustre festival, que contou coa participación de Antonio Durán “Morris” e Mabel Rivera. Outro icónico momento foi a colocación no torreiro da estrela de Luis Zahera, Premio Pedigree desta edición. O público que abarrotaba o espazo adicoulle unha grande ovación. Cans recuperou tamén este ano as visitas de colexios e institutos. Polas matinais do festival pasaron arredor de 600 rapaces e rapazas para desfrutar da cultura.

Cine
CINE "Cando contas a vida de alguén, estás facendo política”
Álvaro Gago E María Vázquez son director e actriz, respectivamente, da película Matria. É difícil non sentirse cerca deles mentres conversamos sobre cinema, post-its, feminismo e a importancia de vernos reflectidos nas películas que nos chegan.

Porén, o Festival de Cans é moito máis que cinema e música: trátase dun evento cultural feito nunha aldea do rural galego onde destaca a colaboración interxeracional. Serve, ademais, para dinamizar o tecido asociativo da comarca durante todo o ano.

En relación a Cans fálase de agroglamour en contraposición ao elitista festival francés que se pronuncia do mesmo xeito. Conversamos con Alfonso Pato, creador e director do festival, así como veciño de Cans, sobre estes vinte anos de historia e os retos da xestión cultural, entre outras cuestións.

Como naceu o Festival de Cans?

A idea de facer o festival xurdiu unha tarde dun sábado na que casaban Felipe e Letizia en Madrid (un 22 de maio de 2004). Estabamos a ver na tele como alí caían chuzos de punta e en Cans, na casa da miña familia, facía calor e fóra tiñamos un sol espléndido. Esa tarde empezamos a chancear co tema de facer de Cans o escenario do festival. Penso que desde o primeiro ano caeu ben a idea.

Cal era a idea?

Facer do Cans de aquí un contracans, un contraCannes, que houbese chimpíns en lugar de limusinas, e promocionar e poñer en valor a obra de cineastas novos.

Conseguiuse?

Desde o primeiro ano tivemos en Cans curtametraxistas que acabaron facendo carreira nas longas. Alberto Vázquez, que vén de triunfar con Unicorn Wars, Ángeles Huerta, con O corpo aberto, Fernando Cortizo, que fixo longa de animación e documental, o propio Álvaro Gago, director de Matria, Xacio Baño, con Trote e outras. Penso que hai un anaquiño do festival en todo iso. Non tiñamos nin idea de festivais e aprendemos a base de golpes. Vinte anos despois, parece que mal non o fixemos. Por certo, que o periódico do festival é o Cancine e leva doce anos. Estivemos a pensar que debe de ser unha das publicacións xornalísticas en galego máis lonxevas.

Hai unha xeración que creceu co festival e moitos seguiron o camiño do audiovisual
Cal é o impacto e a pegada que deixa o festival no territorio e nas habitantes? Como evoluiu ao longo destas dúas décadas?

Hai un impacto económico evidente, pero que sempre é máis frívolo e que me interesa relativamente. Os bares traballan, os buses funcionan, os taxis, os hoteis… Está moi ben e é incuestionable, pero é moito máis importante que haxa 130 contratacións laborais e moitas de persoas da zona ás que o festival lle fai o seu primeiro contrato. Hai tamén un impacto artístico, en como a xente se vai formando en cine, vai estando en contacto directo con ese mundo, con esa cultura, ven curtas, o establecido, o experimental, coñecen novas formas de achegarse ao cinema. E cando pasa o festival, seguen vendo cine, indo a curtas que proxectamos nós… Hai unha xeración que agora de idade está na década dos 20 anos e creceron co festival, que fixeron de guías, formáronse no audiovisual e moitos elixiron seguir o seu camiño profesional por aí. Algúns traballan con nós no festival.

Hai un vínculo emocional?

O impacto emocional, de vínculo coa aldea, é moi importante. Un veciño díxome hai pouco: “Ti pronuncias agora Cans e non é a mesma palabra que hai vinte anos”. Non falamos só de que non é o mesmo para os de fóra senón para os de dentro, que son os que máis importan. O impacto maior é ese. Persoalmente é o que máis me gusta, pero tamén o que máis me ata.

Cans_Chimpin
O famoso chimpín de Cans que leva ás estrelas convidadas aos diferentes espazos do festival. Bea Saiáns
Atar nun sentido positivo ou negativo?

En todos os sentidos. Son moitos anos. Hai moito traballo detrás de Cans. Miles de cousas que non se ven e que tal vez outro festival non ten. Afortunadamente ou por desgraza, o festival de Cans non vai ser nunca unha franquicia que compre ninguén.

A integración do festival na aldea foi unha decisión planificada desde o principio?

Foi unha aposta moi consciente. Rara é a casa de Cans que non ten in vínculo co festival. Ten unha relación moi orgánica coa aldea. Por exemplo, acaba e morrer Carme, unha veciña. Case toda a familia está vinculada ao festival. É algo que afecta ao noso ánimo. Non creo que isto lle pase a moitos festivais.

Cans Interxeracional_vellas
Unhas das explicacións do éxito do festival é o traballo inerxeracional e de base que se fai durante todo o ano. Bea Saiáns
Cans presta atención desde o inicio a formatos audiovisuais tradicionalmente menos recoñecidos. As curtametraxes, mais tamén booktrailers, videoclips... Axuda isto a enganchar con públicos diversos e a fomentar a creación audiovisual fóra dos grandes orzamentos?

Está todo conectado. Buscamos un público alén das curtas. Somos o único concurso de videoclips en Galiza e un dos máis antigos de España. En Galiza estánse a facer cousas moi boas… Xaime Miranda, Javi Camino… moitos mozos e tamén mozas que pasaron polo viveiro do audiovisual que é Cans e o seu concurso. Nesta edición haberá un concerto de Fillas de Cassandra no torreiro, pero tamén presentaremos unha retrospectiva dos seus videoclips porque vimos que é un material audiovisual sobre o que paga a pena poñer un foco. Iso achega un público ao que lle gusta a música, igual que os booktraileirs achegan un público amante da literatura, da poesía… Así ampliamos disciplinas e públicos. De poesía fixemos este ano unha cousa chula con Rosalía Fernández Rial, que creou algo ad hoc para Cans. Queremos ser un escaparate interdisciplinar.

Cans Interxeracional_nenas
Un festival que vai máis alá do cinema, trátase dun evento multidisciplinar. Bea Saiáns
Despois da renuncia de Miguelanxo Prado á dirección do Viñetas desde o Atlántico fálase das dificultades pouco visibeis na xestión dos festivais. Por unha banda, é un imperativo xustificar con transparencia o emprego de fondos públicos, mais por outra, considérase que existe un sometemento burocrático desproporcionado desenvolvido por profesionais sen formación en cultura. Cal é a súa experiencia?

Identifícome co que di Miguelanxo Prado. As administracións xeran bloqueos. É unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival. É un labirinto burocrático e son procesos de xustificación moi subxectivos porque a persoa que analiza iso nun excel moitas veces non sabe nada nada do teu sector cultural. É esgotador e un fiasco económico porque hai que lle pagar a asesores fiscais, avogados… É un secuestro burocrático que se retroalimenta. Hai que simplificar o método de comprobación e facelo máis racional.

As administración xeran bloqueos, é unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival
Considera Cans un festival sostíbel e que pode perdurar polo menos vinte anos máis?

É un festival sostible, ás veces con custo persoal. Considérome gardián da esencia. Quero seguir a traballar organicamente cos espazos, aínda que se teña que poñer unha carpa para os concertos. Economicamente non facemos dispedios, o máis caro é o musical e tendemos a diversificar en actuacións pequenas, en espazos pequenos, que non estean máis de 1.500 persoas xuntas nunca. Estamos a desenvolver un protocolo interno para abordar a violencia de xénero. Ten que seguir sendo interxeracional, de cativos a maiores, que sexa popular en contidos, pero que teña cabida a experimentación, os novos creadores. Do que máis orgulloso estou é de que o festival medrou moito pero mantivo a súa esencia de conexión co territorio, e agardo que siga así.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Feminismos
Feminismos Ana Requena y June Fernández: periodistas, feministas… e intensas
Estas dos comunicadoras comparten amistad, oficio y edad: cumplirán este año los temidos cuarenta. Por fortuna, en las presentaciones del último libro de Ana Requena, ‘Intensas’, las señoras suelen contar que una se libera con los años.
Entrevista La Poderío
Cristina Consuegra “La cultura es aquello que te posiciona contra la barbarie”
A Cristina Consuegra es difícil encajarla en una cosa. Consuegra es un torbellino de colores que lo lleva to' palante. Lo mismo organiza un festival de cine de índole nacional en los barrios, que la escuchas en la radio, por citar algo. Consuegra es mucha Cristina y Cristina es demasiada Consuegra.
Italia
Derechos a la salud ¿Se hunde la sanidad pública en Italia? Los ricos se saltan la cola
La desinversión en sanidad de los últimos años ha conducido a una carencia de profesionales sanitarias y a la proliferación de servicios de urgencias privados, en los que se paga para sortear las largas esperas que afectan a los centros públicos.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
Euskal Herria
Euskal Herria El ‘Triángulo de las Bermudas’ de los fondos Next Generation engulle la transición ecosocial
Cubren el 18% de la inversión de Mercedes en Araba: 185 de 1.000 millones de euros para empezar a fabricar furgonetas eléctricas al alcance de bolsillos pudientes. Los Next Generation están condicionados a contrarreformas y una deuda mutualizada.
Palestina
Genocidio España reconoce el Estado palestino y reafirma su amistad con Israel a pesar del genocidio en Gaza
Pese a que el gesto de España, Irlanda y Noruega ha sido bienvenido por las autoridades palestinas, la última semana ha puesto en evidencia la voluntad sionista de arrasar con cualquier posibilidad de un Estado palestino real.
Sumar
Propuesta de Sumar España es uno de los siete países de la Unión Europea sin prestaciones universales para la crianza
Todos los países del norte y el centro de la Europa de los 27 tienen ayudas para la crianza, que van desde los casi 50 euros mensuales en Eslovaquia, Letonia y Bulgaria a la 'Kindergeld' de Alemania (250 euros) y los 373 euros de los Países Bajos.

Últimas

Bebés robados
Bebés Robados La ley de bebés robados vuelve al Congreso por tercera vez
Siete años después de su primera entrada en la cámara, la propuesta de ley para la investigación del robo de bebés durante el franquismo y los primeros años de la democracia será tramitada de nuevo gracias a la lucha de las asociaciones.
Actualidad LGTBIQ+
Derechos LGTBI+ Las asociaciones LGTBI+ dejan la organización del Gay Games en València
La Fundació València Diversitat, Lambda, Avegal y Dracs acusan a PP y Vox de secuestrar el proyecto y de aplicar políticas de recorte de derechos LGTBIQ+.
Opinión
Opinión Brutalismo supremacista libertariano
Reflexiones sobre la cumbre de Madrid en la que se reunieron los líderes mundiales del capitalismo gore y formación del Anthropos 2.0.
Genocidio
Genocidio La Unión Europea convocará a Israel para evaluar el acuerdo preferencial por la violación de derechos humanos
El Consejo de la Unión Europea envía una señal de advertencia al régimen de Netanyahu después de que la Corte Internacional de Justicia pidiera el fin inmediato de la campaña de exterminio en Rafah.
Ocupación israelí
Genocidio en Gaza Israel desobedece a la CIJ y provoca una nueva masacre en un campo de refugiados de Gaza
Tres días después de que la Corte Internacional de Justicia ordenase a Tel Aviv detener los ataques, el ejército de Israel bombardea una “zona humanitaria” y asesina al menos a 50 palestinos.
Genocidio
Lucha contra el genocidio Acampada en la Universidad Complutense: las esporas del 15M que han germinado por Palestina
Estudiantado organizado de manera asamblearia que ya suma 500 tiendas de campaña desafía al consejo de rectores madrileños y promete resistir hasta que se rompan relaciones con Israel.
Mugimendu Sozialista
Mugimendu Sozialista Bernardo Atxaga y Joseba Sarrionandia censuran el veto a GKS en las txosnas de Bilbao y Gasteiz
Los escritores se adhieren a una lista de 150 artistas, entre los que están Fermin Muguruza o Itziar Ituño, para reclamar que “la participación en las fiestas populares sea un derecho universal”
Sidecar
Sidecar Nación favorecida: anatomía del vínculo anglo-estadounidense
El lento crecimiento económico de la economía británica registrado desde 2008 contrasta con el vertiginoso aumento de los beneficios obtenidos en el país por las empresas tecnológicas estadounidenses.

Recomendadas

Inteligencia artificial
Inteligencia artificial IA y crisis climática: las grandes tecnológicas escogen España para instalar sus gigantescos centros de datos
El boom de la IA ha disparado las necesidades de computación de los centros de datos y su consumo de agua. Las grandes tecnológicas buscan nuevas regiones para instalarlos. España entre ellos.
Unión Europea
Fronteras La ultraderecha prepara su asalto al Parlamento Europeo capitalizando el discurso antiinmigración
Las encuestan apuntan a una mayor representación en la Eurocámara de los dos espacios políticos de extrema derecha, mientras los países que demandan un endurecimiento del Pacto de Migración y Asilo son mayoría.
Memoria histórica
Eduardo Pérez “Quería recordar a las mejores generaciones que han pasado por España”
El periodista Eduardo Pérez, colaborador habitual de El Salto, firma ‘Contigo empezó todo’ un libro que rescata 30 momentos estelares de la otra historia de España, olvidada, silenciada y vilipendiada por el relato oficial.
Albania
Turistificación La otra cara de la Riviera Albanesa
La apuesta del Gobierno albanés de poner el futuro económico en manos del sector turístico está llevando a una masificación del sector que se traduce en la degradación del medio ambiente y un fuerte encarecimiento de la vivienda.